Безплатен телефон

0800 20 123
0800 20 123

Безплатен телефон

0800 20 123

Колко вреден е шумът в града

Колко вреден е шумът в града
Колко вреден е шумът в града

Повече от половината жители на София са изложени на нива на шум над допустимото, като стойностите са почти еднакви през деня и през нощта.

От доклад на зам.-кмета Йоана Христова, който ще бъде гласуван на заседанието на общинския съвет в четвъртък, се разбира, че мерките за общината за справяне със шумовото замърсяване са дали резултат, като през 2009 г., на него са били изложени 73% от жителите. През 2017 г. процентът е 56%. През нощта (между 23:00 и 07:00 часа) стойностите са подобни - 72% за 2009 г. и 57% през 2017 г. Автомобилите са основният причинител на шум, се казва в доклада.

Мерките, които общината е вземала срещу шума са идентични с тези, които прилага и за ограничаването на замърсителите на въздуха - строителството на метро, ринговите булеварди около града, развитие на велоалеите, обновяване на градския транспорт.

На заседание се съгласува и актуализирането на "шумовата карта" на София, като с този процес ще започне и създаването на нови мерки за справянето с проблема.

През следващия месец комисиите на общинския съвет ще започнат да обсъждат наредбата за обществения ред в столицата. Тя беше представена в края на миналата година и стана популярна с предвидените санкции за употреба на алкохол по улици, тротоари, площади, градинки и паркове, което води до нарушаване на обществения ред.

Тя беше подложена на обществено обсъждане през октомври, като постъпилите в общината предложения са в обем от 150 страници. От тогава досега те се разглеждат от експерти към общината, които ги съгласуват и преглеждат за съвместимост със законодателството.

Първоначалните текстове предвиждаха и забрана за развиване на търговска дейност след 22 часа в сгради, които са в режим на етажна собственост. Поеха се и ангажименти за въвеждане на регламенти за "дразнители", като ромските сватби, климатиците и хладилниците пред магазините за алкохол и хранителни стоки.

От другата страна на океана 

Изследователи от университета в Ню Йорк провеждат проучване на шума в града в продължение на 5 години, за да разберат по-добре как звуците около нас оказват влияние върху здравето ни.  Те единнодушно се съгласяват, че всичко над 50 децибела увеличава стреса, безпокойството, хипертонията и риска от инфаркт – това е същото ниво на звук като в тихо предградие. Сега експертите търсят начини да променят звуковия пейзаж и да намалят вредите за общественото здраве. 

До сега не са провеждани окончателни проучвания за промяната в нивата на шума в града, което прави това проучване толкова жизненоважно. Но въпреки че няма официални данни, все още има по-голям брой съдебни дела срещу шума и увеличаващия се брой на хора със слухови апарати.

„Изминаха десетилетия, за да се образоват хората за опасностите от пасивното пушене. Може да имаме нужда от десетилетия и за да докажем влиянието на вторичния шум „ - каза активистът Брадли Вите пред „Уошингтън пост „

Политиците в САЩ, а и не само те, имат да наваксват, що се отнася до замърсяването с шум. „Ние активно отричаме“, каза Рик Нейцел, директор на отдела за здравето на околната среда в Мичиганския университет. „Европейският съюз (ЕС) прие през 2009 г. регламенти, които определят нивата на шума до 40 децибела през нощта, за да „защитават човешкото здраве „, като същевременно ограничават непрекъснатия шум през деня до 50 децибела. В Съединените щати 97% от населението трябва да се бори с шума причинен от човека. Дори националните паркове са обект на силна човешка дейност като над две трети съобщават за значителни нива на шумово замърсяване, голяма част от които се дължат на самолети и промишлени дейности като сондажи. И така, какво можем да направим? За да се бори с тази нарастваща заплаха, Тексас тества специално изпъкнал бетон, който е способен да намали нивата на звука на магистралата с средно 5,8 децибела. Във Финикс повече от 200 магистрали са репаралирани със смес, която използва рециклирани гуми, за да създаде по-звукопоглъщащ път. Елхарт, Индиана наскоро одобри високи глоби за „силни и свирепи звуци“ като тези от мотори, които могат да вдигнат шума до 125 децибела.